Το βαθύ, το βαρύ, το ελαφρύ ΠΑΣΟΚ και λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις συζητούν για την συνένωση των νησιών ο Λιμενάρχης και ο Παπαμανώλης απουσίαζαν.
Οι Αντιπαριώτες στο Πάρτι της Γρηγορίας
Αθήνα 22/01/2010
Η τοποθέτηση του Βουλευτή Κυκλάδων του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτη Ρήγα για το πρόγραμμα «Καλλικράτης» στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Κυκλάδων
Στην συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Κυκλάδων που πραγματοποιήθηκε στην Ερμούπολη της Σύρου και συζήτησε το πρόγραμμα «Καλλικράτης», συμμετείχε ο Βουλευτής Κυκλάδων του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτης Ρήγας.
Στην τοποθέτηση του ο Βουλευτής τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής: «Το πρόγραμμα «Καλλικράτης» συνιστά επιβεβλημένη, υψίστης σημασίας δομική αλλαγή στην μορφή και την λειτουργία της Αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης στη Χώρα μας. Αποτελεί ουσιαστική, ριζοσπαστική μεταρρύθμιση μακράς πνοής που υπηρετεί τους στόχους της βιώσιμης πράσινης ανάπτυξης και της εξυπηρέτησης του πολίτη. Το σχέδιο που έχει δοθεί για διαβούλευση δεν είναι σχέδιο νόμου είναι πλαίσιο συζήτησης, είναι «καμβάς» πάνω στον οποίο θα σχεδιαστεί, με την συμμετοχή όλων, η νέα αρχιτεκτονική των θεσμών της Αυτοδιοίκησης. Η φιλοσοφία και οι βασικές αρχές της μεταρρύθμισης είναι αναλυτικότατα διατυπωμένες και ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα και ο χρόνος ουσιαστικών παρεμβάσεων μέχρις ότου πάρει την τελική της μορφή.
Οφείλουμε να προσεγγίσουμε την νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται με όρους μέλλοντος, χωρίς φοβίες, προκαταλήψεις, σκοπιμότητες και υστεροβουλίες. Η διασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των νέων ΟΤΑ και η πλήρης αποσαφήνιση των επιπέδων άσκησης των δημόσιων πολιτικών, αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την επιτυχία του μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος.
Ιδιαίτερη προσοχή εκτός των άλλων πρέπει να δοθεί στο θέμα του προσωπικού των εργαζομένων στην Αυτοδιοίκηση και κυρίως στην Νομαρχιακή, γιατί αυτοί θα κληθούν να στηρίξουν την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση. Είναι προϋπόθεση επιτυχίας κάθε αλλαγής η συναίνεση και η ουσιαστική συμμετοχή των άμεσα εμπλεκομένων στην υλοποίησή της.
Η συνταγματική αναγνώριση της νησιωτικότητας, μας δίνει την δυνατότητα να προτείνουμε ειδικές ρυθμίσεις για το νησιωτικό χώρο, τόσο στο επίπεδο της Περιφερειακής, όσο και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σε μια πολυνησιακή περιφέρεια όπως η δική μας το βασικό κύτταρο του συστήματος είναι το νησί-δήμος, όπου θα μεταφερθούν οι αρμοδιότητες σχετικά με την διοικητική εξυπηρέτηση των πολιτών και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της τοπικής ανάπτυξης.
Επειδή στο νομό μας υπάρχουν μικρά νησιά- κοινότητες αλλά και μικροί πληθυσμιακοί δήμοι, οι οποίοι πρέπει να παραμείνουν αυτόνομες αυτοδιοικητικές οντότητες χωρίς να έχουν για το άμεσο μέλλον προοπτική να αποκτήσουν την διοικητική δομή που προβλέπει το σχέδιο «Καλλικράτης» για τους υπόλοιπους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ, πρέπει να υπάρξει ιδιαίτερη θεσμική πρόβλεψη.
Η μια πρόταση είναι να θεσμοθετηθεί η υποχρέωση των μεγάλων νησιωτικών δήμων να αναλαμβάνουν στα πλαίσια διαδημοτικών υπηρεσιών να ασκούν για λογαριασμό των γειτονικών τους μικρών νησιωτικών ΟΤΑ τις αρμοδιότητες που έχουν μεταφερθεί στην πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση.
Η δεύτερη πρόταση -που κατά την άποψη μου είναι η πιο αποτελεσματική– υποστηρίζει την υπαγωγή των υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης(στα Επαρχεία Μήλου, Νάξου, Σαντορίνης, Κέας) απευθείας στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση προκειμένου να ασκούν για λογαριασμό των συγκεκριμένων ΟΤΑ και μόνον, τις αρμοδιότητες που θα μεταβιβαστούν από την καταργούμενη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
Όσον αφορά την αιρετή Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου θα ταυτίζεται με την σημερινή Κρατική Περιφέρεια και η έδρα της υποχρεωτικά θα παραμείνει η Ερμούπολη της Σύρου. Το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να προβλέπει την αναλογική εκπροσώπηση των νομαρχιακών διαμερισμάτων, που μπορεί να είναι όχι ο Νομός αλλά τα Επαρχεία.
Το ψηφοδέλτιο να είναι ενιαίο με επικεφαλής τον υποψήφιο Περιφερειάρχη και οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι να ψηφίζονται από το σύνολο του εκλογικού σώματος της Περιφέρειας. Όλοι οι Αντιπεριφερειαρχές να ορίζονται από τον Περιφερειάρχη για να αποτραπεί έτσι η ομοσπονδοποίηση της Περιφέρειας και η δημιουργία ανεξέλεγκτων πολιτικών εξουσιών στο επίπεδο του Νομού. Να εισαχθούν στην λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου διαδικασίες και θεσμοί που προβλέπονται στο κοινοβούλιο έτσι ώστε να γίνει πιο δημοκρατική και πιο διαφανής.
Είμαστε όλοι μπροστά σε μια μεγάλη πρόκληση. Οφείλουμε να ολοκληρώσουμε την επιτυχημένη αρχική μεταρρύθμιση του «Καποδίστρια», έχοντας γίνει σοφότεροι και έχοντας διδαχθεί από τα λάθη, τις αβελτηρίες και τις ατολμίες εκείνου του εγχειρήματος.
Τούτη την ώρα θα δοκιμασθεί η πολιτική μας επάρκεια και γενναιότητα, η ανυστεροβουλία μας και η οξυδέρκειά μας. Οι μίζερες φοβικές και αμυντικές συμπεριφορές δεν ταιριάζουν ούτε στη δυναμική ούτε στο μεγαλείο των Κυκλάδων.
Το σχέδιο «Καλλικράτης» είναι πρόκληση και ευκαιρία για δράση. Όσοι αισθάνονται ότι θέλουν και μπορούν να τραβήξουν μπροστά, θα ανέβουν στο όχημα της μεταρρύθμισης. Η κοινωνία θα αφήσει τους υπόλοιπους πίσω να διαχειρίζονται την μιζέρια των πελατειακών τους συστημάτων και τα αδιέξοδα του απομονωτισμού τους».
……..
Δεν δεχόμεθα ότι δεν έχουμε ικανή επάρκεια για να εκτελέσουμε έργα του Ε.Σ.Π.Α., όταν έχουμε εκτελέσει έργα από το Α΄, Β΄, Γ΄, Κ.Π.Σ. και μάλιστα με ελέγχους σε αυτά, ενώ δεν γίνεται καμία αναφορά και δεν λαμβάνεται υπόψη ότι στα δήθεν οργανωμένα Υπουργεία υπήρξε μεγάλη απώλεια χρημάτων και η κατασπατάληση.
Δεν ευθυνόμαστε όταν η Κεντρική Διοίκηση δεν επάνδρωσε τις Περιφέρειες με ανάλογο προσωπικό για να στηρίξουν τους Ο.Τ.Α. και δυστυχώς κατέστη τροχοπέδη στην Ανάπτυξη των νησιών μας.
Δεν εφαρμόσθηκε το άρθρο 101, παράγραφος 4 του Συντάγματος για την νησιωτικότητα, κάτι που διαρκώς ζητούσαμε. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν θεσμοθετήσει εξειδικευμένες πολιτικές για τα νησιά τους με μεγάλη επιτυχία.
Για όλα τα παραπάνω πιστεύουμε ότι για να έχει θετικά αποτελέσματα το Πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ στη Νησιωτική Περιοχή και ιδιαίτερα στις Κυκλάδες θα πρέπει να πειστεί η κεντρική διοίκηση και να αλλάξει νοοτροπία και πολιτική. Πρέπει να υπάρχουν ειδικά κριτήρια, και πάντως όχι το πληθυσμιακό να είναι καθοριστικό για τους νέους Ο.Τ.Α., ιδιαίτερα στο νησιωτικό χώρο. Λαμβάνουμε υπόψη ότι από τους 31 ΟΤΑ των Κυκλάδων, οι 11 είναι Κοινότητες, σε 9 μικρά νησιά, που φυλάνε Θερμοπύλες στον ευαίσθητο χώρο του Αιγαίου. Δύο από αυτούς, η Κοινότητα Οίας και η Κοινότητα Πανόρμου Τήνου ανήκουν για ειδικούς ιστορικούς λόγους στο δίκτυο των «…ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ». Έχουν αναδείξει την αυτοφυή λαϊκή παραδοσιακή αρχιτεκτονική, την ιστορία, τον πολιτισμό, την ήπια ισορροπημένη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Η χώρα έχει υποχρέωση, ιδιαίτερα αυτές τις περιοχές και τους τόπους με το τόσο πλούσιο και ιδιαίτερο φυσικό κάλλος και την Ιστορία, να τις προστατεύσει και να τις διαφυλάξει βάσει του Συντάγματος.
Το πρόγραμμα Καποδίστριας σεβάστηκε την Ιστορία και την ιδιαιτερότητα συγκεκριμένων τόπων, προστατεύοντας, διατηρώντας και αναδεικνύοντας τους. Η Κοινότητα Οίας, τιμώντας την επιλογή αυτή, λειτούργησε παραδειγματικά, εξασφαλίζοντας την αυτοδυναμία της και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες, τις οποίες και βελτίωσε προς όφελος των πολιτών της. Ο Καλλικράτης θα πρέπει να διατηρήσει τους αποτελεσματικούς και λειτουργικούς Ο.Τ.Α. και να αξιολογήσει το αποτέλεσμα που αποκομίστηκε από τον Καποδίστρια κατά περίπτωση και όχι γενικά.
Επειδή θα υπάρξουν υπηρεσίες, όπως τεχνικές και οικονομικές, που δεν θα μπορούν να ασκήσουν από μόνοι τους αυτοί οι ΟΤΑ, θα πρέπει να προβλεφθεί με νόμο η ύπαρξη διαδημοτικής συνεργασίας με τους Δήμους, νησιά, πρώην Έδρες Επαρχείων, ώστε να καλύπτονται, καθώς οι τελευταίοι θα έχουν πλήρη στελέχωση υπηρεσίες.
Όσον αφορά την Κοινότητά μας εντός του έτους θα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία σύστασης και τεχνικής και οικονομικής υπηρεσίας, αφού υπάρχει το ανάλογο επιστημονικό προσωπικό και παραμένει μόνο η τυπική διευθέτηση του θέματος.
Πιστεύουμε ότι τα μικρά νησιά δεν θα ερημώσουν, οι μικρές κοινωνίες θα συμμετέχουν και θα αποφασίζουν για θέματα της περιοχής τους, για την καθημερινότητα, και δεν θα χαθεί η ταυτότητά τους. Το κεντρικό κράτος θα προβλέψει για όποια αδυναμία υπάρχει σήμερα και θα φροντίσει να καλυφθούν από τις Διαδημοτικές συνεργασίες που στο παρελθόν έχουν αναδείξει τέλειες συνεργασίες για κοινά θέματα. Η εγγύτητα προς τον πολίτη είμαστε σίγουροι ότι θα είναι αρχή για το Κεντρικό Επιτελικό Κράτος και ότι αυτή η Κυβέρνηση που τολμά και θέλει να δει συνολικά τη Διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας θα είναι ουσιαστική και αποτελεσματική.
Ο πρόεδρος της Κοινότητας Οίας
Γεώργιος Αντ. Χάλαρης
όλη η ανακοίνωση εδω
Το Κοινοτικό Συμβούλιο της Κοινότητας Βραχασίου, μετά και τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για το νέο «Καποδίστρια» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με την κωδική ονομασία «Καλλικράτης» , θεωρεί ότι:
Οι νέες αλλαγές στην τοπική αυτοδιοίκηση προωθούν μόνο γεωγραφικές ενοποιήσεις που στόχο έχουν τον πολιτικό εντυπωσιασμό και ευσεβή αλλά ανέφικτο πόθο την εξοικονόμηση πόρων εις βάρος της επαρχίας.
Παραμένει ένα σάπιο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, που μαζί με την υποχρηματοδότηση εμποδίζει την παραγωγή έργου από τους ΟΤΑ. Το προωθούμενο νομοσχέδιο αποτελεί πράξη εξαφάνισης των τοπικών κοινωνιών και πρόκειται για κατάργηση της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ότι προκύψει προφανώς θα είναι καινούριο, όμως δεν θα είναι τοπική αυτοδιοίκηση.
Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας σε ένα νομοσχέδιο που θα δράσει ως καταλύτης στην περαιτέρω αστικοποίηση του πληθυσμού μας την εποχή που ζητούμε αποκεντρωμένες διαδικασίες.
Θα αγωνιστούμε με πολιτικούς όρους για την κατάργησή του.
Κοινότητα Βραχασίου εδω
172 περιβαλλοντικές οργανώσεις, επιστημονικοί φορείς και κινήσεις πολιτών καταθέτουν μια ηχηρή πρόταση στον Πρωθυπουργό και στην Υπουργό Περιβάλλοντος στο πλαίσιο της ανοιχτής διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής».
Η καταστροφή της φύσης και η κλιματική αλλαγή είναι δύο τόσο αλληλένδετες παγκόσμιες περιβαλλοντικές κρίσεις, που δεν γίνεται να αντιμετωπιστούν ξεχωριστά. Οι φορείς χαιρετίζουν την πρωτοβουλία του Υπουργείου για τη λήψη μέτρων ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Παρόλα αυτά στο σχέδιο νόμου φαίνεται πώς ο «υπερβολικός ζήλος» για προώθηση των ΑΠΕ έχει ως αποτέλεσμα να μην προβλέπεται καμία σοβαρή δικλείδα ασφαλείας για την προστασία της φύσης, παραβιάζοντας έτσι την κοινοτική νομοθεσία.
Η ευρεία προώθηση των αιολικών πάρκων σε όλη την επικράτεια της Ελλάδας σηματοδοτεί την άνευ όρων πρόσβαση μιας εμπορικής δραστηριότητας στους τελευταίους ανέγγιχτους πυρήνες της ελληνικής φύσης.
Η αιολική ενέργεια είναι μια καθαρή μεν δραστηριότητα ως προς τις εκπομπές αερίων ρύπων, βιομηχανική δε ως προς τις σημαντικές επιπτώσεις της στη φύση. Εάν εγκριθεί το σχέδιο νόμου οι πολύτιμες βουνοκορφές και νησίδες της Ελλάδας θα γεμίσουν δρόμους και δίκτυα μεταφοράς ρεύματος με αποτέλεσμα να γίνουν εύκολα προσβάσιμες και άρα ευάλωτες σε περαιτέρω υποβάθμιση.
Η «πράσινη ανάπτυξη» δεν είναι πάντα πράσινη λοιπόν. Εκτός εάν γίνει με γνώμονα τον ορθό περιβαλλοντικό σχεδιασμό.
Οι φορείς προτείνουν λύσεις για το πώς τα δύο αυτά προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν συγχρόνως. Η χαρτογράφηση των ευαίσθητων στα αιολικά πάρκα φυσικών περιοχών της Ορνιθολογικής δείχνει ότι είναι δυνατόν να επιτευχθεί ο Ευρωπαϊκός στόχος για τις ΑΠΕ, ακόμα και με τον αποκλεισμό του 25% της Ελληνική επικράτειας.
Καλούν την Πολιτεία να σταθμίσει με προσοχή τους πραγματικούς παράγοντες που έχουν σημασία για τη χώρα μας, βασισμένη σε πραγματικά στοιχεία και ανάγκες και πέρα από αβάσιμες εκτιμήσεις και εντυπώσεις. Η Ελλάδα αποτελεί σήμερα μια από τις πλουσιότερες σε βιολογική ποικιλότητα χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και στον κόσμο. Η προστασία αυτού του πλούτου πρέπει να διαφυλαχτεί και να αντιμετωπιστεί ως μοναδικό πλεονέκτημα της χώρας.
Περισσότερα στοιχεία:
Δείτε το γράμμα των φορέων προς τον Πρωθυπουργό και την Υπουργό Περιβάλλοντος
Θέσεις των φορέων στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ
Σχόλια Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας για το σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ
Προσδιορισμός και χαρτογράφηση των ορνιθολογικά ευαίσθητων στα αιολικά πάρκα περιοχών της Ελλάδας
Α) Η πρόταση στηρίζει την ισόρροπη ανάπτυξη των ΑΠΕ με το φυσικό περιβάλλον αναγνωρίζοντας ότι διεθνώς αλλά και για την Ελλάδα οι δύο βασικές προτεραιότητες της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και της ανάσχεσης της βιοποικιλότητας αποτελούν τις κύριες προτεραιότητες οι οποίες θα πρέπει να εναρμονίζονται και όχι να αντιπαραβάλλονται. .
Β) Η πρόταση τεκμηριώνεται από δύο υπομνήματα της Ορνιθολογικής, ένα υπόμνημα νομικού σχολιασμού πάνω στο σχέδιο νόμου καθώς και ένα υπόμνημα επιστημονικού χαρακτήρα το οποίο προτείνει τις περιοχές αποκλεισμού από την εγκατάσταση αιολικών πάρκων στην Ελλάδα. Αποδεικνύει τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων για ΑΠΕ χωρίς να προκληθεί βλάβη για την βιοποικιλότητα. .
Ημερ/νία: 14-01-2010
από http://tinyurl.com/yb834lu
ΣΧΕΔΙΟ “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ”:
ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ......
Ναι στην αυτοδιοίκηση σε επίπεδο περιφέρειας, χωρίς τις μέχρι τώρα παθογένειες νομαρχιών και δήμων.
Όχι στις αναγκαστικές συνενώσεις των δήμων δίχως όρους και προϋποθέσεις.
Η ισχύς της κεντρικής εξουσίας διατηρείται μέσω των Γενικών Διοικήσεων.
Διοικητική αναδιοργάνωση της χώρας για περισσότερη βιωσιμότητα και όχι εκλογικές σκοπιμότητες.
Εκλογή δημάρχου & περιφερειάρχη από τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια.
Θετικό βήμα θεωρούν οι Οικολόγοι Πράσινοι την αυτοδιοίκηση στις περιφέρειες. Εκφράζουν όμως σοβαρές επιφυλάξεις για τις σαρωτικές αναγκαστικές συνενώσεις των δήμων, που μεγαλώνουν την απόσταση της αυτοδιοίκησης από τους πολίτες, χωρίς να λύνουν τα κύρια προβλήματά της.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι πιστεύουν ότι:
· Η αυτοδιοίκηση σε επίπεδο περιφέρειας αποτελεί αυτονόητο βήμα, που έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολλά χρόνια. Δυστυχώς, όμως, οι παθογένειες των δήμων και των νομαρχιών μεταφέρονται αυτούσιες και στο νέο θεσμό.
· Η επιλογή για βίαιη κατάργηση των 2 στους 3 δήμους, παραγνωρίζει ότι κύριο πρόβλημα δεν είναι το πληθυσμιακό τους μέγεθος, αλλά η κουλτούρα αδιαφάνειας που πηγάζει από τον τρόπο διοίκησης.
Με το κυβερνητικό σχέδιο, οι προβλεπόμενοι 370 δήμοι θα έχουν μέσο πληθυσμό 30.000 κατοίκους, δηλαδή 6πλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η επιμονή στη δραστική μείωση του αριθμού των δήμων, χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί ουσιαστική αποτίμηση των προηγούμενων συγχωνεύσεων, υπηρετεί ίσως τον ανασχεδιασμό των εκλογικών περιφερειών, δεν προωθεί όμως ούτε τη δημοκρατία ,ούτε τη διαφάνεια, ούτε τη βιωσιμότητα. Προβλήματα με το μέγεθος των δήμων υπάρχουν κυρίως σε ορεινές-ημιορεινές και νησιωτικές περιοχές. Αυτά, όμως, μπορούν να λυθούν με κίνητρα για εθελούσιες συνενώσεις, θεσμούς συνεργασιών μεταξύ γειτονικών δήμων και κοινές υποστηρικτικές δομές.
Από την άλλη, ο εναγκαλισμός της κεντρικής εξουσίας φαίνεται ότι διατηρείται σε σημαντικό βαθμό, κυρίως μέσω των 7 Γενικών Διοικήσεων. Απουσιάζει επίσης η αντίστοιχη απαραίτητη προσαρμογή της κεντρικής διοίκησης σ’ ένα νέο, καθαρά επιτελικό ρόλο.
Οι επιμέρους ρυθμίσεις διαφάνειας δεν επαρκούν να αντισταθμίσουν την κουλτούρα αυθαιρεσίας και αδιαφάνειας που καλλιεργεί ο τρόπος εκλογής των δημάρχων και η αίσθηση ότι δε λογοδοτούν παρά μόνο στο τέλος της τετραετίας. Κεντρική λοιπόν αλλαγή, που απουσιάζει από το σχέδιο, θα έπρεπε να είναι ο εκδημοκρατισμός των θεσμών, ώστε κύρια εκλεγμένα όργανα να είναι τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, που θα αναδεικνύουν αντίστοιχα το δήμαρχο και τον περιφερειάρχη στη βάση προγραμματικών συμφωνιών.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι θεωρούμε ότι η μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση οφείλει να συνδέεται με την οικολογική βιωσιμότητα και να προωθεί περισσότερη δημοκρατία, διαφάνεια και συμμετοχή των πολιτών. Τις επόμενες μέρες θα παρουσιάσουμε σε ολοκληρωμένη μορφή τη δική μας πρόταση για τα θεσμικά της αυτοδιοίκησης. Προς το παρόν σημειώνουμε ότι η επίκληση της “πράσινης ανάπτυξης” ως μαϊντανού δεν αρκεί για να δώσει οικολογική νομιμοποίηση σ’ ένα σχέδιο που αντιμετωπίζει τους δήμους και τις περιφέρειες ως ένα ακόμη τομέα της δημόσιας διοίκησης.
Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΓ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΟΥΜΕΝΗ ΝΕΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
ΜΕ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» (ΠΡΩΗΝ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ 2)
1. Το ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ σε συνεδρίαση του συζήτησε το νέο σχέδιο της προωθούμενης από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διοικητικής μεταρρύθμισης με το όνομα «Καλλικράτης», που στοχεύει στην προσαρμογή του αστικού κράτους, έτσι ώστε να καταστεί πιο ικανό και αποτελεσματικό: Στην εξυπηρέτηση της κερδοφορίας και συγκέντρωσης του κεφαλαίου με άξονα τις επιταγές της ευρωενωσιακής καπιταλιστικής αγοράς, στην ενίσχυση των κατασταλτικών λειτουργιών της εξουσίας των μονοπωλίων, ενισχύοντας τη λειτουργία των περιφερειακών και των κατώτερων βαθμίδων της διοικητικής δομής. Όλα όσα η κυβέρνηση επικαλείται περί διαφάνειας, εξοικονόμησης πόρων και αποκέντρωσης, αποτελούν το «χρυσωμένο χάπι» των αντιλαϊκών επιλογών.
Το ΚΚΕ καλεί το λαό να απορρίψει τον «Καλλικράτη», τους στόχους, τις κατευθύνσεις και τα μέτρα του, παλεύοντας για δημόσια δωρεάν ενιαία παιδεία, για υγεία και πρόνοια, άλλες κοινωνικές παροχές που να ανταποκρίνονται στις συνεχώς διευρυνόμενες σύγχρονες ανάγκες της λαϊκής οικογένειας. Να εκφράσει και στα δημοτικά, νομαρχιακά και περιφερειακά συμβούλια, στάση αγωνιστική, στάση απειθαρχίας στο αντιλαϊκό, αντεργατικό, κυβερνητικό και ευρωενωσιακό πλαίσιο.
2. Η πάλη αυτή είναι σήμερα περισσότερο από ποτέ απαραίτητη γιατί το ίδιο το κυβερνητικό σχέδιο «Καλλικράτης οδηγεί σε:
· Περαιτέρω εμπορευματοποίηση δημόσιων ή δημοτικών κοινωνικών υπηρεσιών (παιδείας- υγείας- πρόνοιας) μέσω της «αποκέντρωσης» και της εξάρτησής τους από το τοπικό φορολογικό βάρος.
· Αποτελεσματικότερη εφαρμογή της αντιλαϊκής πολιτικής μέσω του νέου αντιδραστικού λειτουργικού νομοθετικού πλαισίου των οργάνων της τοπικής Αυτοδιοίκησης.
· Εφαρμογή αντεργατικής, αντιλαϊκής γενικότερα «αναπτυξιακής» πολιτικής στην Περιφέρεια με κριτήριο την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου, η οποία θα οδηγήσει σε παραπέρα τοπική ανισομετρία και ταξική ανισότητα.
· Υποκριτική «φιλανθρωπική» διαχείριση κάποιων ακραίων κοινωνικών προβλημάτων από την ΤΑ, αντί της αντιμετώπισης των κοινωνικών αναγκών με ενιαία κρατική παροχή και ευθύνη.
3. Αυτοί είναι ορισμένοι από τους λόγους που το ΚΚΕ απορρίπτει και το νέο σχέδιο «Καλλικράτης». Δεν υπερασπίζεται τη διατήρηση μιας παλαιότερης διοικητικής δομής, αλλά πολεμά τους αντεργατικούς και αντιλαϊκούς στόχους που εξυπηρετεί η νέα Διοικητική Μεταρρύθμιση. Οι διοικητικές αναδιαρθρώσεις που έγιναν στο παρελθόν, όπως με τον «Καποδίστρια 1», δεν έφεραν θετικά αποτελέσματα για ανάπτυξη προς όφελος του λαού, δεν αναίρεσαν τις οικονομικές περιφερειακές ανισομετρίες και πολύ περισσότερο τη συγκέντρωση του πλούτου σε λίγα χέρια, σε βάρος της πλειοψηφίας του λαού.
Η αντίληψη του ΚΚΕ για τις δομές διοίκησης και διεύθυνσης σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο έχει θεμέλιό της την κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, τον κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής με κίνητρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Στηρίζεται στην εργατική συμμετοχή και τον λαϊκό έλεγχο από τα κάτω προς τα πάνω, που διαρθρώνεται πρώτα από όλα σε επίπεδο παραγωγικής μονάδας και κοινωνικής υπηρεσίας. Πάνω σε αυτή τη βάση διαμορφώνεται και ένα ενιαίο δημόσιο δωρεάν σύστημα Υγείας, Παιδείας, Πρόνοιας, εξασφαλίζεται ο σχεδιασμός ανάπτυξης ανά τομέα και κλάδο, αξιοποιώντας τον φυσικό και παραγωγικό πλούτο της χώρας.
Σε αυτή τη γραμμή που αφορά και τους εργαζόμενους και τους εκλεγμένους και αυτούς που πρόκειται να εκλεγούν στην τοπική και περιφερειακή διοίκηση, το ΚΚΕ επιδιώκει να οργανώνεται η πάλη, η διεκδίκηση αλλά και ο έλεγχος των τοπικών αρχών.
4. Από την πρώτη στιγμή επιχειρείται, σκόπιμα, η όλη συζήτηση για το σχέδιο «Καλλικράτης» να περιοριστεί στη μορφή, δηλαδή στον αριθμό των Περιφερειών και Δήμων και στην επιλογή τους ή στην επιχειρησιακή λειτουργία τους. Αυτή η συζήτηση είναι αποπροσανατολιστική, υπηρετεί τους εμπνευστές και σχεδιαστές αυτής της πολιτικής.
Η αντίσταση και αντίδραση δημάρχων και Δημοτικών Συμβουλίων έχει προοπτική και αποτέλεσμα εφόσον είναι πολιτική απόρριψης της αντιλαϊκής εξουσίας, ανεξάρτητα από τον κυβερνητικό εκφραστή της και δεν περιορίζεται στενά στα γεωγραφικά όρια, στην έδρα του δήμου κλπ. Η αντίσταση μπορεί να έχει αποτέλεσμα μόνο εφόσον συνδεθεί με την καταδίκη συνολικά της αντιλαϊκής πολιτικής, εφόσον συμπορευτεί με το λαϊκό και εργατικό κίνημα, στην πάλη για κατακτήσεις, αλλά και ανατροπή του πολιτικού συσχετισμού, για λαϊκή εξουσία.
Καμιά διοικητική δομή, τέτοια ή άλλη, δε συμφέρει τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους στην πόλη και την ύπαιθρο, τους μικρούς επαγγελματίες, τους συνταξιούχους, καμιά διοικητική αναδιάρθρωση δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις αιτίες της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης και τις αντιλαϊκές συνέπειές της, εφόσον υπάρχει η εξουσία των μονοπωλίων, η στρατηγική των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων. Σε αυτή την εξουσία οφείλεται η ανισόμετρη ανάπτυξη των περιφερειών, η συρρίκνωση της αγροτικής παραγωγής με ταυτόχρονη αύξηση εισαγόμενων ομοειδών αγροτικών προϊόντων ως αποτέλεσμα της 30χρονης ένταξης στην ΕΟΚ- ΕΕ. Καμιά ανάπτυξη για το λαό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί με τη μία ή άλλη επιλογή της Ένωσης Δήμων.
5. Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους αλλά και τους αιρετούς, να μην εγκλωβιστούν στη λογική για το πώς τα νέα σχήματα θα είναι δήθεν πιο λειτουργικά και αποτελεσματικά, για τις τοπικές ιδιαιτερότητες, για τις έδρες των δήμων, για τις πληθυσμιακές αναλογίες και άλλα σχετικά, γιατί κάτι τέτοιο είναι επιζήμιο, συσκοτίζει τον ταξικό χαρακτήρα των αλλαγών που προωθεί η κυβέρνηση, ρίχνει στάχτη στα μάτια για τον αντιλαϊκό χαρακτήρα του εγχειρήματος. Δεν πρέπει να πέσουν στην παγίδα που τους έχουν στήσει!
- «ΟΧΙ» ΣΤΟ ΑΝΤΙΛΑΪΚΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»!
- ΕΝΤΕΙΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΕΝΙΑΙΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΣΤΟΥΣ ΒΑΣΙΚΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΥΓΕΙΑΣ- ΠΑΙΔΕΙΑΣ- ΠΡΟΝΟΙΑΣ.
- ΑΝΤΙΤΑΣΣΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΠΛΑΤΕΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ.
- ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΤΟΠΙΚΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ, ΚΑΘΕ ΕΜΜΕΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ.
- ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΟΙ ΟΝΟΜΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΥΕΛΙΚΤΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ. ΜΟΝΙΜΗ ΣΤΑΘΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΕ ΠΛΗΡΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ.
- ΝΑ ΑΝΑΤΡΑΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΑ ΤΟΥΣ ΟΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
- ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΘΕΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΚΕΝΤΡΙΚΟ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ- ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ- ΣΕΙΣΜΟΥΣ- ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΑΠΟ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ- ΡΥΠΑΝΣΗ ΚΑΙ ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΕΡΑ.
- ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΘΕΙ ΔΡΑΣΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ, ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ, ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΛΠ.
- ΠΑΛΗ ΓΙΑ ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΑΝΤΙΛΑΪΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ.
ΑΘΗΝΑ 13 /1/2010 ΤΟ ΠΓ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
AP / United Nations / Logan Abassi
Getty Images / United Nations / Logan Abassi
Getty Images / United Nations / Logan Abassi
AP / American Red Cross
AP / American Red Cross
AP / American Red Cross
AFP / Getty Images / Thony Belizaire
AP / Cris Bierrenbach
Η ταυτότητα της χώρας
Oταν ρωτήθηκε τι γνώμη είχε για τον δυτικό πολιτισμό, ο Μαχάτμα Γκάντι έδωσε μια απάντηση που έμεινε στην Ιστορία: «Ο δυτικός πολιτισμός; Μια ωραία ιδέα! Γιατί δεν προσπαθούμε, άραγε, να την βάλουμε στην πράξη;». Ο σαρκασμός του είχε, βέβαια, στόχο την υποκρισία των μεγάλων αποικιοκρατικών δυνάμεων, που σάλπιζαν τη δημοκρατία στο εσωτερικό τους, ενώ εφάρμοζαν τη δικτατορία του ισχυρού στον διεθνή στίβο. Η Αϊτή, το πιο φτωχό, αλλά και το πρώτο ανεξάρτητο κράτος της Λατινικής Αμερικής, επιβεβαίωσε πολλές φορές στην Ιστορία της τον αφορισμό του Ινδού ηγέτη.
Η «Ισλα Εσπανιόλα», δώρο του Χριστόφορου Κολόμβου στο ισπανικό στέμμα, πέρασε το1697 εν μέρει υπό τον ζυγό των Γάλλων, οι οποίοι εισήγαγαν σκλάβους από την Αφρική για τις φυτείες τους. Μετά την Άλωση της Βαστίλλης, το 1789, οι μαύροι της Αϊτής πήραν στα σοβαρά τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και εξεγέρθηκαν ζητώντας την ελευθερία τους, την οποία το επαναστατημένο Παρίσι τούς αναγνώρισε, το 1794. Στη συνέχεια, όμως, ο Ναπολέων έστειλε τον αυτοκρατορικό στρατό προσπαθώντας να αναστυλώσει, διά πυρός και σιδήρου, τη δουλεία. Τελικά, οι Γάλλοι αποσύρθηκαν και το 1804 ιδρύθηκε η πρώτη δημοκρατία μαύρων.
Εναν αιώνα αργότερα, η Αϊτή δοκίμασε στην πράξη τη συνέπεια της άλλης μεγάλης δημοκρατίας του δυτικού κόσμου. Υπακούοντας στις εκκλήσεις αμερικανικών τραπεζών, που ανησυχούσαν για τα δάνειά τους στην Αϊτή, ο πρόεδρος Γούντροου Γουίλσον, διαπρύσιος θιασώτης της αυτοδιάθεσης των εθνών, επέβαλε το 1915 κατοχικό καθεστώς, το οποίο θα διαρκούσε μέχρι το 1934. Αμερικανοί έγραψαν το Σύνταγμα της Αϊτής και ανέλαβαν τα υπουργεία Οικονομικών και Δημοσίων Έργων, την αστυνομία και τα τελωνεία. Το 1929 πεζοναύτες έπνιξαν στο αίμα μεγάλη διαδήλωση αγροτών.
Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Αϊτή βρέθηκε κάτω από τον ζυγό των πατρός και υιού Ντιβαλιέ, μέχρι τη λαϊκή εξέγερση που οδήγησε στην εξουσία τον χαρισματικό καθολικό ιερέα Ζαν Μπερτράν Αριστίντ, ο οποίος εκλέχτηκε δημοκρατικά δύο φορές από τον λαό του και ισάριθμες ανετράπη από τον στρατό και τους ισχυρούς προστάτες του.
Αναγνώρισε πρώτη την ελληνική ανεξαρτησία
Σε αυτό το μικρό, υπερήφανο έθνος της Καραϊβικής εμείς οι Ελληνες οφείλουμε κάτι περισσότερο από σεβασμό. Η Αϊτή ήταν το πρώτο κράτος που αναγνώρισε την ελληνική ανεξαρτησία και έσπευσε να βοηθήσει την Επανάσταση του 1821. Αν και ηγείτο μιας κατεστραμμένης, από τον δικό της εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα, χώρας, ο πρόεδρος Μπουαγιέ έστειλε στον Αδαμάντιο Κοραή, στο Παρίσι, 25 τόνους καφέ για να πωληθούν ώστε να αγοραστούν ελληνικά όπλα, αλλά και 100 μαύρους εθελοντές, οι οποίοι, για αδιευκρίνιστους λόγους, δεν έφτασαν ποτέ στα χώματά μας, χωρίς αυτό να μειώνει το ηθικό μας χρέος.
Πέτρος Παπακωνσταντίνου Καθημερινή