Η νέα διοικητική μεταρρύθμιση σε ό,τι αφορά την περιφερειακή οργάνωση των
βαθμίδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον έλεγχο και τη διαφάνεια των δαπανών
της, τον περιορισμό των δημοσιονομικών και δημοτικών ελλειμμάτων και την εν
γένει δημοκρατική και σύγχρονη αποκεντρωμένη διοίκηση, μας βρίσκει
σύμφωνους. Είμαστε αντίθετοι όμως, στην επικράτηση γενικευμένων κριτηρίων
κατά την δημιουργία του νέου χωροταξικού σχεδιασμού των νέων δήμων, όταν
αυτά παραγνωρίζουν τα ιστορικά, κοινωνικά, γεωγραφικά και οικονομικά
χαρακτηριστικά, τις επιμέρους ιδιαιτερότητες και τις τοπικές συνθήκες και
βεβαίωςόταν αντιτίθενται στη βούληση και το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών.
Μια τέτοια αντιμετώπιση αντιστρατεύεται τους ίδιους τους στόχους του
Προγράμματος ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, αφού οι επιπτώσεις της οδηγούν σε
οπισθοδρόμηση, στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών και
ακυρώνει την πρόοδό τους. Οι δημότες της Κοινότητας Πανόρμου Νομού
Κυκλάδων που γνωρίζουν καλά τις πολύπλευρες δυσμενείς επιπτώσεις τις
οποίες θα υποστούν εάν ενταχθούν σε έναν νησιωτικό δήμο, αντιδρούν σθεναρά.
Η Κοινότητα Πανόρμου της Τήνου με την πλούσια ιστορική, καλλιτεχνική και
πολιτιστική της παράδοση, με τα ιδιαίτερα κοινωνικά και πολιτισμικά
χαρακτηριστικά που τη διακρίνουν διαχρονικά από το υπόλοιπο νησί αποτελεί
από τη σύστασή της το έτος 1834 μέχρι σήμερα, μια αυτόνομη πληθυσμιακή,
οικονομική και κοινωνική οντότητα, στο Β.Α. άκρο του νησιού.
Αποτελούσε ανέκαθεν αμιγώς αστική Κοινότητα, μια πολυτεχνική κοινωνία, το
διοικητικό κέντρο της γεωγραφικής ενότητας της Έξω Μεριάς της Τήνου, η οποία,
με επίκεντρο της οικονομικής ζωής το μάρμαρο, την καλλιτεχνία και τη ναυτιλία,
ανέπτυξε το εμπόριο και τον πολιτιστικό τουρισμό και διαμόρφωσε ανθρώπους
υπερήφανους, καλλιεργημένους, ανεξάρτητους και προοδευτικούς.
Για τους λόγους αυτούς με έμφαση έχει καταγραφεί από τους σύγχρονους
μελετητές η Κοινότητα Πανόρμου ως «ένα νησί μέσ΄ στο νησί». Είναι ο πλέον
απομακρυσμένος ΟΤΑ της Τήνου, ο οποίος συγκροτείται από εννέα οικισμούς,
εκ των οποίων πέντε παραδοσιακοί μεσόγειοι οικισμοί του 17ου αιώνα και
τέσσερις νεότεροι παράλιοι, με εγγενείς μορφολογικές δυσχέρειες προσέγγισης
του Δήμου Τήνου, και κυρίως με έντονα διακριτή ιστορική, κοινωνική, οικονομική,
θρησκευτική και πολιτική συμπεριφορά, που ανέκαθεν προέκρινε άλλες
προτεραιότητες, σχεδιασμούς και αξιολογήσεις ως προς τις δράσεις και το
περιεχόμενο της ανάπτυξης. Η διατήρηση, η διαχείριση και η ανάδειξη αυτής
της πολιτισμικής ταυτότητας και κληρονομιάς ήταν οι λόγοι, για τους οποίους η
Κοινότητα Πανόρμου εξαιρέθηκε από τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ Α΄. Λόγοι, οι οποίοι,
όχι μόνο εξακολουθούν να υφίστανταιαλλά έχουν ισχυροποιηθεί και
πολλαπλασιαστεί στο σύγχρονο περιβάλλον.
Η αυτόνομη και ορθολογική διαχείριση των κοινοτικών υποθέσεων, ο
προγραμματισμός και οι προτεραιότητες που καθορίσθηκαν από την εκάστοτε
Κοινοτική Αρχή, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου και οι οικονομίες
κλίμακας σε οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους που αξιοποιήθηκαν,
συνέβαλαν να κατασκευαστούν μεγάλα έργα υποδομής και πολιτισμού και να
βελτιωθεί η παροχή υπηρεσιών στους δημότες. Οι ευεργετικές επιπτώσεις στην
ποιότητα ζωής των κατοίκων, στο περιβάλλον, στην τουριστική ανάπτυξη, στην
απασχόληση, στην οικονομική ζωή γενικότερα αλλά και στην πληθυσμιακή
ενδυνάμωση της περιοχής υπήρξαν θεαματικές, όπως εύκολα μπορεί να
πιστοποιηθεί και οφείλονται σε κρίσιμο βαθμό στην διατήρηση της διοικητικής
αυτοτέλειας της Ιστορικής μας Κοινότητας.
Το απόθεμα πολιτισμού, παράδοσης, Τέχνης και Ιστορίας διατηρήθηκε
ζωντανό και ανόθευτο μέχρι σήμερα. Η αναβαθμισμένη λειτουργία των παλαιών
και η ίδρυση νέων Μουσείων για την προβολή της καλλιτεχνικής μας παράδοσης
στην γλυπτική και στην μαρμαροτεχνία, η υπερπενηντάχρονη λειτουργία και
προσφορά της μοναδικής στην Ελλάδα Σχολής Καλών Τεχνών του ΥΠΠΟ, το
πλήθος των διάσπαρτων διατηρητέων μνημείων, η αρχιτεκτονική των χωριών, με
επίκεντρο τον Πύργο, ο οποίος αποτελεί ακόμη και σήμερα ένα ζωντανό μουσείο
γλυπτικής, τα θαυμάσια δείγματα επεξεργασίας μαρμάρου στην πλακόστρωση
των δρόμων, στα θυρώματα, στους διάτρητους φεγγίτες, στα λιθανάγλυφα, στις
κρήνες, στα επιτύμβια του νεκροταφείου, στις εκκλησιές προκαλούν το θαυμασμό
κάθε επισκέπτη. Το σπίτι-μουσείο του Γιαννούλη Χαλεπά, το Μουσείο Τηνίων
Καλλιτεχνών, το Μουσείο Ιωάννη Βούλγαρη και το πρόσφατο κόσμημα, το
Μουσείο Μαρμαροτεχνίας (θεματικό μουσείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου
Πειραιώς), το υπαίθριο θέατρο σε παλιό λατομείο του 18ου αιώνα, το πάρκο του
Ανώνυμου Λατόμου και των Καλλιτεχνών, το ανακαινισμένο παλαιό Ηρώο των
Πεσόντων της εποχής που η κοινότητα ήταν δήμος, τα εργαστήρια
μαρμαροτεχνίαςτο Πνευματικό μας Κέντρο με σημαντικές εκδόσεις και εκθέσεις
και ποιοτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις, συμπληρώνουν την εικόνα της
παράδοσης της τέχνης του μαρμάρου και του πολιτισμού στον τόπο μας. Η φήμη
της Κοινότητας ως πατρίδας μεγάλων Καλλιτεχνών (Χαλεπά, Φιλιππότη,
Λύτρα κ.α.) και η διαχρονική δωρεάν δημοσιότητά της σε πανελλαδικής
εμβέλειας ΜΜΕ την καθιστούν ιδιαίτερο τουριστικό προορισμό με πλέον των
70.000 επισκεπτών ετησίως, δημιουργούν την ισχυρή προοπτική περαιτέρω
τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης και αιτιολογούν την ενεργή συμμετοχή της
στο Πανελλαδικό Δίκτυο Παράδοσης, Πολιτισμού και Κοινοτικού Βίου
«των Ελλήνων οι Κοινότητες».
η Συνέχεια στην ιστοσελίδα της Κοινότητας εδω
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
μη πτύετε επί του δαπέδου
μη βλασφημάτε τον θείο
σχόλια ελεύθερα ύβρεις επί πληρωμή αλλιώς διαγραφή